Boethius läkarhus, HJÄRTINFARKT – TYST INFARKT OCH UNDERSÖKNING

Stresshantering

läkarbesök

Stresshantering kan ske på flera plan. Våra stressreaktioner är primitiva och kommer från den tid när det fanns en verklig fara – ett lejon som jagade dig över savannen.
Då behöve man adrenalin – och kortisolpåslag för att kunna sätta in den flyktkapacitet som behövs.  
En kämpa och fly reaktion.

Nuförtiden finns inga lejon som jagar.
Det kan däremot finnas en deadline som är  ”våra tiders lejon” som stressar på samma sätt.
Adrenalin och kortisol frisätts vilket gör att hjärtat slår hårt i bröstet, andningen blir ytligare, blodet pumpar ut och gör musklerna redo.

Om inte det räcker med att jobba hårt – att fly -för att lösa problemet kanske man går in i en annan reaktion, spela död reaktionen, då man helt enkelt på savannen ger upp och spelar död.

I dagens värld drar man tillbaka sig, sluter sig inne och hoppas att det ska lösa problemet.
Kroppen reagerar med att bli som fastfryst med symtom som yrsel, svimningskänsla och kraftlösa muskler.  

Bristfällig hantering kan ge utmattningssyndrom eller posttraumatisk stress.

Om du drabbas av stress under lång tid kan du drabbas av utmattningssyndrom, där  ”individen är utmattad såväl fysiskt och mentalt till följd av långvarigt engagemang i psykiskt krävande situationer.
Den drabbade känner sig ständigt trött och svag” (hjärnfonden.se). 
Personen i fråga får brist på energi, sömnstörningar och ofta koncentrations och minnessvårigheter.

Om stressen är intensiv och pågår under en längre period – som en krigssituation eller långvarig extrem stress på jobbet – kan man drabbas av så kallad posttrauamtisk stress där stressen kvarstår långt efter den stressiga perioden tagit slut.

Stresshantering kan ske på många olika sätt

Det bästa sättet att hantera stressen är att förebygga den.
Stress i sig är inget farligt om den inte sker för ofta och för mycket.
Det kan till och med vara stimulerande.
Däremot så bör man förebygga stress genom att framförallt se till att ha tillräckligt med återhämtning. 

Att sova äta och och motionera regelbundet är A och O för att förebygga stress. 
Att ägna sig åt aktiviteter som inte är stressande men som kräver fokus på annat än det som stressar än som till exempel körsång, trädgårdsarbete och läsning.
Har du redan märkt av att din stress påverkar din mentala hälsa, som dålig sömn, krånglande mage, svårt att sova etc så finns det andra sätt att komma ur stressen

Till exempel:

-Sök professionell hjälp av en psykolog eller psykoterapeut

Identifiera stressfaktorer. 
Skriv ner de saker som orsakar stressen, och ta hjälp att förändra dem.
Fundera över vad du kan skala bort, och vad du kan förändra.
Andningsövningar.
Hjärnan tar intryck av kroppen, och därför kan du lättare komma ur ett stressläge genom att andas djupt och tungt.
Det lugnar hela kroppen.
Mindfulness och yoga är andra bra sätt att åstadkomma avslappning.
Huvudsaken är att man genomför någon form av stresshantering.

Recensioner

Olika Hälsoundersökningar

Hälsokontroll mag- & tarmbesvär

6500 kr

Hälsoundersökning Maxi Plus med helkropps-MR

35000 kr

Hälsoundersökning Maxi plus 50 prover & 2 läkarbesök

8800 kr

Varukorg